marți, iulie 04, 2006

4 iulie

4 iulie este a 185-a zi a calendarului gregorian şi a 186-a zi în anii bisecţi.
De dimineata, de cand mi-am dat seama ca suntem in 4 iulie, de cand am auzit si am citit stiri, am vrut sa scriu despre patru iulie ca sarbatoare a americanilor. Mai intai am dat, din curiozitate, o cautare pe google si am gasit zeci de evenimente destul de importante marcate in aceeasi zi. Mi-am dat seama ca prima mea dorinta, la primele ore ale zilei, nu a fost decat un impuls, o urmare a stereotipicismului creat de SUA. Nu, nu sunt si impotriva lor, desi am multe sanse pe care sa ma bazez si sa spun asta, dar pur si simplu sunt impotriva unei uniformizari a oamenilor. Nu exista ziar probabil, in care sa nu gasesti, azi, ceva despre ziua de 4 iulie cu o conotatie americana.
Prin urmare, nu ca forma de protest, ci ca simpla evitare a confundarii cu masele, o sa scriu cateva din fenomenele intamplate in locuri si timpuri diferite, dar in aceeasi data de 4 iulie. Fenomene nu atat de uzitate ca cel mai sus mentionat, dar poate mai marcante pentru istoria intregii lumi:
  • 1807: Se naste Giuseppe Garibaldi, general şi om politic italian
  • 1827: Sclavia este abolită în statul New York
  • 1886: Se naste Alice Călugăru, poetă
  • 1864: Decret domnesc privind înfiinţarea Universităţii din Bucureşti, care reunea într-un singur corp facultăţile de Drept, Ştiinţe şi Litere. Primul rector a fost juristul Gh. Costa-Foru
  • 1876: S-a creat, la Bucureşti, "Societatea naţională de Cruce Roşie a României". La 23 august acelaşi an, societatea a fost recunoscută de Comitetul Internaţional al Crucii Roşii de la Geneva
  • 1900: Se naste Louis Armstrong, interpret american de jazz
  • 1934: Se stinge Marie Curie, om de ştiinţă de origine poloneză, laureat al Premiului Nobel
  • 1950: Prima emisie a postului de radio Europa Liberă
  • 1997: Nava spaţială americană Pathfinder a aterizat pe Marte

... si multe altele. Oare nu sunt si acestea importante la fel ca sau chiar mai mult decat Ziua Independentei, care pentru multi nu e decat un "movie" la care se uita la "TV" sau "home-cinema", mancand "pop-corn" si band "Coca-Cola"?

La multi ani America!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu